MAŞINI ELECTRICE

Simbol al bunăstarii în trecut, strămoşul automobilului de azi, a evoluat încet dar sigur de la cel propulsat de aburi, la cel cu baterie electrică.  În 1828, un ungur- Anyos Jedlik realizează un prim motor electric şi odată cu el, deschide drumul către ceea ce urma să fie o revoluție în istoria automobilului. În 1910 apărea prima maşină electrică-Detroit Electric Model D, care putea atinge o viteză de 25 de kilometri pe oră şi o autonomie de 100 de kilometri la o încărcare.

164c835ac2e6234276226070ab5f3d14                    Maşină cu motor electric, 1910

La începtul sec. XX, maşinile electrice erau în vogă. În anii ’90, 34% din maşinile care circulau în New York, Boston şi Chicago erau propulsate de motoare electrice. Dacă s-ar fi continuat dezvoltarea şi producerea lor, cu siguranță astăzi am fi condus maşini electrice, dar „maşina verde” nu s-a bucurat mult timp de succes. Apoi s-au descoperit zăcămintele de petrol şi dezvoltarea a mers în direcția propulsiei cu motoare pe benzină, care ofereau o autonomie şi o viteză mai mare. În 1935 maşinile electrice erau deja o raritate. Producția lor pe scară largă s-a făcut abia multe decenii mai târziu. Liderii în domeniu au început să lanseze pe lângă modele clasice şi varianta electrică, deocamdată prea puțin comercializată, a maşinilor pe care le produc. În prezent, prețul foarte mare al acestora în comparație cu modelele clasice, face ca maşina electrică să fie doar un vis frumos. Cele mai ieftine modele care au şi autonomie se valorifică la un preț de pornire de 20.000 de euro.

Maşinile electrice şi cele hibrid (echipate cu două motoare, unul electric cu acumulatori şi unul convențional cu combustie internă), au pătruns timid şi pe piața automobilelor din România. La noi nu există infrastructură de încărcare a automobilelor electrice, sunt câteva centre de încărcare gratuită a lor în oraşele mari. Cu toate acestea, interesul este în creştere. Statul oferă ecotichete şi alte bonusuri la achiziționarea unei astfel de maşini şi pare rentabil să investeşti într-o maşină care are costuri reduse de intreținere şi consum. La o maşină electrică nu există schimb de ulei şi bujii, sunt puține piese supuse uzurii, iar consumul la 100 de kilometri este în jur de 7 lei. O maşină electrică nu este ieftină, dar se întreține cu bani puțini.

O soluție ar fi piața de maşini second-hand. Gama este diversă, de la modele de 2.000 de euro, până la modele ce trec de 30.000, dar reducerea este uriaşă față de prețul de achiziție a automobilului nou.

Norvegia este liderul mondial, mai mult de un sfert dintre maşinile noi care circulă pe străzi sunt ecologice. Statul norvegian a susținut achiziționarea maşinilor electrice prin tăierea taxelor şi impozitelor astfel încât, prețul acestora este similar cu cel al maşinilor clasice. Iar Olanda îşi propune să comercializeze doar maşini ecologice începând cu anul 2025. Toate țările dezvoltate mizează pe o creştere a vânzărilor acestora, astfel încât nivelul de emisii poluante să scadă. Învățând de la alte țări, e clar că măsurile de susținere a pieței auto de maşini electrice ar trebui să fie mai consistente. Şi în primul rând să existe stații de încărcare, pentru că nimeni nu ar cumpăra o maşină electrică ştiind că nu are de unde să alimenteze.

Specialiştii insistă pe ideea că în viitor, maşinile vor fi electrice şi se vor putea conduce singure. Istoria se va răzbuna şi motoarele cu combustie internă îşi vor pierde interesul şi pentru că, în viitorul nu foarte indepărtat, rezervele mondiale  de petrol se vor epuiza. După ultimele progrese înregistrate în domeniul acumulatorilor, şi autonomia va creşte, precum şi viteza de propulsare. Țările din vest îşi pregătesc infrastructura pentru acestea şi în ultima vreme, noi invenții vin în sprijinul tehnologiilor verzi. Apar noi mijloace de captare a energiei solare, astfel încât automobilul să poată fi încărcat cu energie regenerabilă. Tehnologia viitorului va permite nu peste mult timp încărcarea prin inducție electromagnetică. Stațiile de alimentare cu electricitate vor fi încorporate în clădiri, parcări, trotuar şi conectate astfel încât parcarea în spațiile respective să asigure alimentarea bateriei fără conectare plug-in.

Conceptele în materie de maşini arată viziunea constructorului asupra evoluției fiecărui brand. Un astfel de prototip influențează designul, urmând să fie echipat cu tehnologii noi, inovatoare, care țin cont de  eficiență, consum de energie, poluare redusă.

6301fa9915c1933b765b4fb8a2e9af00

Concept creat de Josh Henry, student la Universitatea Cincinati

Tendința actuală de prezervare a resurselor epuizabile regăsită în mai toate domeniile, îi determină pe producători să investească în cercetare şi să aleagă opțiuni prietenoase cu mediul atunci când lansează pe piață un nou model. Viitorul aparține maşinilor cu design inovator, motoare electrice alimentate cu energie regenerabilă, zero poluare.

Sursa foto: Pinterest

 

Tu ce părere ai?

comments

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.